Arabisk kalligrafi
I jämförelse med arabisk kalligrafi, ovan och nedan i posten framstår vårt eget latinska alfabet som oändligt grovhugget. Samma känsla som en smäcker moské eller en pandokheion kan ge, klädda med rika arabesker av kakel i vitt och guld: en sofistikerad högkultur med en känsla och förfining som endast vissa gotiska katedraler kan komma i närheten av.
Även jämfört med kinesiska och japanska skrivtecken, så exponerade idag, står sig arabiska skriftspråket väl. Estetiskt, men framförallt när det kommer till användbarhet: flexibiliteten i sammansättningen är oerhört myket större med arabiska skrivtecken, där varje tecken representerar ett fonem, än med de kinsesiska dito, där varje tecken representerar ett helt ord.
Ändå syns det arabiska alfabetet endast mycket sällan i våra länder, i politiska sammanhang ibland, kopplat till en invandrad minoritet,men som en rent estetisk upplevelse förekommer det i stort sett aldrig. Vilket är mycket synd. Ikonografiskt fungerar det, som synes, extremt väl.
De kalligrafiska bilderna, vars betydelse är okänd för den här bloggens författare, är målade av konstnären, kalligrafen, Mouneer Al-Shaárani och hämtade från den här sidan
Andra bloggar om: kalligrafi, typografi, design, arabiska
1 kommentarer:
Tack för dessa vackra bilder =: )
Jag håller med, den kan utan problem tävla med kinesisk kalligrafi, som också är snyggt att se på.
Som muslima blir jag dessutom glad att se delar av allt det vackra min tro har att erbjuda på en "vanlig svensk" hemsida!
Hälsar så gott!
Annika Amina
Skicka en kommentar
Hem