Dagliga Oregelbundna uppdateringar om arkitektur och närliggande ämnen i Sverige och annorstädes. Bloggen drivs på ideell basis. Vill du hjälpa till? Läs mer. Arkitekter utan gränser, Sveriges nystartade gren av arkitekternas världssamvete.

Muungano, nätverk av ingenjörer, filosofer, ekonomer, designers och arkitekter som undersöker design som en social och estetisk verksamhet.

Byggbrigaden, alla-kan-bygga-rörelse för unga och gamla amatörer.
Christopher Alexander: Pattern Language, Oxford University Press, 1977

Henri Lefebvre: The Production of Space, Basil Blackwell 1974

Peter Lundevall: Stockholm - den planerade staden, Carlssons 2006

Ragnar Uppman: I arkitektens öga, Carlssons 2006

Ingrid Sommar: Funkis, Bokförlaget Forum 2006

Lars Mikael Raattamaa: Politiskt Våld, Modernista 2003

Architecture For Humanity: Design like you give a damn: Architectural Responses to Humanitarian Crises, Metropolis Books, 2006

Alex Steffen (red), Al Gore (förord), Bruce Sterling (introduktion) m fl: Worldchanging, Harry N. Abrams, Inc 2006

Claes Caldenby och Fredik Nilsson: Om arkitektur, Arkus 2005
17 april 2007

Oscar Niemeyer frenzy

Oscar Niemeyer - världens äldsta ännu verksamma arkitekt? - intervjuas av Jonathan Franklin i Svenska Dagbladet. I år fyller Niemeyer 100, nyligen gifte han sig med sin 60-årige sekreterare.

Om sina politiska rötter säger Niemeyer i intervjun:
"Jag hatar kapitalismen. Vi måste förändra kapitalismen, denna regim av våld, makt och krig, jag avskyr det. Jag kommer från en traditionell katolsk familj med påvens porträtt på väggen. Men när jag kom ut i världen och såg hur orättvis den var, blev jag en ung kommunist."
Om sin förkärlek för svepande former i sin modernism:
"Jag gillar inte räta linjer, de är hårda och omedgörliga. Jag attraheras av fritt flödande kurvor som jag hittar i bergen och i slingrande floder".
Låt oss till dessa ord njuta av ett kollage av bilder, skamlöst lyfta från Flickr (respektive fotograf anges i anslutning till respektive bild). Säga vad man vill om killen, han gör sig sanslöst bra på bild:


Metropolitan Cathedral, Brasilia. Fotograf: Haneorla


Museum of Contemptory Art, Río de Janeiro. Fotograf: Haneorla

Kommunistpartiets högkvarter i Paris. Fotograf: Abraahaam

Interiör, kommunistpartiets högkvarter i Paris. Fotograf: Jorge Sousa

Edifício Niemeyer. Fotograf: Arthuso

Auditório Ibirapuera. Fotograf: Andrea Fregnani

Oscar Niemeyer Museum, Curitiba. Fotograf: Ric e Ette

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Hem