Spektakulärt vid sjöfronten i Hamburg



Arkitektoniskt kan det beskrivas som ett mischmasch, själva hävdar stadsutvecklarna att de enskilda projektens individuella kvalitéer garanterar att ”the finished combination should prove truly fascinating”. Ja, blir det inte vackert så lär det åtminstone bli fascinerande. Ett tag.


Det kombinerade Vetenskapscentret och akvariet, ovan, har ritats av ”the renowned Dutch architect Rem Koolhaas.”
På platsen finns redan vid byggstarten några kulturhistoriskt värdefulla byggnader, däribland de gigantiska lagerlokalerna Kaispeicher A och B, uppförda under olika hamnepoker.


Den resliga och distinkt kubiska Kaispecher A ritades av Werner Kallmorgen och byggdes mellan 1963 och 1966. På toppen av byggnaden har stadsfullmäktige beslutat att placera Hamburgs nya konserthus. Det glasiga tillskottet har ritats av Herzog & de Meuron. Den vågformade takprofilen skall, hävdar informationsbroschyren, länka samman “the old harbour traditions to the new cultural identity of HafenCity.”
Annan ikonarkitektur som utvecklarna hoppas skall “dra många besökare till HafenCity" är den blivande kryssningsterminalen, där ett hundratal lyxkryssare skall lägga till varje år. I väntan på den blivande byggnaden, ännu inte ritad, så är den tillfälliga kryssningsterminalen på platsen en riktig arkitektonisk pärla:


“The architectural idea behind the 1,200 square metre arrivals hall fascinates through its novelty and simplicity. Two familiar seagoing elements – the container and the sail – have been ingeniously combined. The walls are made of stacked multicoloured seafreight containers and topped with a dynamically shaped sail-like roof”

Som alltid, när det handlar om stadsförnyelseprojekt, kan och bör man ställa sig frågor: Vem byggs den här nya staden för, vilka kommer kunna bo i de nya bostäderna, är det rimliga prioriteringar och överväganden som resulterar i alla dessa sjöstäder nerlusade med ikonspillning? Njut en stund av de vackra illustrationerna och fundera sedan över det. Botanisera i kartor kan man göra här.
Andra bloggar om: arkitektur, Hamburg, HafenCity, Tyskland, stadsplanering, stadsförnyelse
Etiketter: arkitektur, stad, utomlands
1 kommentarer:
Woah. Tack för intressant genomgång.
//JJ
Skicka en kommentar
Hem